Vrouwelijke studenten aan de UGent

Anno 2011 is de studentenpopulatie van de Europese universiteiten uitgesproken vrouwelijk: er schrijven zich meer vrouwen dan mannen in én er studeren meer vrouwen dan mannen af. Aan de UGent is 57% van de eerstejaarsstudenten en 60% van de afgestudeerden een vrouw. Vrouwen legden er een lange weg af sinds Sidonie Verhelst er zich in 1882 als eerste vrouw inschreef. België was een trage leerling als het op vrouwelijke studenten aankwam: in de Verenigde Staten schreef Elisabeth Blackwell zich (al?) in 1849 in aan Geneva College (staat New York) en ook Rusland (1861), Frankrijk (1861), Zwitserland (1864) en Groot Brittannië (1867) gingen België met meer dan een decennium vooraf.

Drie vrouwen, Anne-Marie Van der Meersch (1982), Annick Vandenbilcke (1987) en Sofie Veramme (2010) bestudeerden de eerste generaties Gentse studentes: hun afkomst, studiekeuze, traject en strijd om gelijke behandeling. Daarvoor onderzochten ze niet alleen de wetten en cijfers, maar interviewden ze tientallen vrouwelijke alumni van het eerste uur. Ter gelegenheid van de internationale vrouwendag 2011 werden hun studies in deze virtuele tentoonstelling herwerkt en aangevuld met nieuwe cijfers .

1. Geen hoger onderwijs zonder middelbaar onderwijs
  2. Toelatingsvoorwaarden voor universitaire studies