De universiteit bouwt in de jaren 1970

Tijdens de eerste helft van de jaren 1970 heerst er aan de Gentse universiteit een intense bouwactiviteit: de jonge faculteiten hebben immers een nieuw onderkomen nodig. In het academiejaar 1972-1973 starten in de Henri DunantIaan de bouwwerken voor het nieuwe gebouw voor de faculteit Psychologische en Pedagogische Wetenschappen. In 1973 vindt in de Harelbekestraat de eerstesteenlegging plaats van een nieuw Farmaceutisch Instituut en opent aan de Isabellakaai Home Corneel Heymans met 105 flatjes voor gehuwde studenten. Eind augustus 1974 krijgt de universiteit een bouwvergunning voor een faculteitsgebouw aan de Hoveniersberg voor de Economische Wetenschappen. Het volgende jaar begint in Merelbeke de bouw van de nieuwe campus voor de faculteit Diergeneeskunde. Op 2 februari 1976 wordt aan de Watersportlaan het nieuwe sportcomplex opengesteld van het GUSB. De studenten en personeelsleden van de RUG beschikken voortaan over een zwembad, sportzalen en sportvelden. In 1977 tenslotte wordt aan de Coupure de Landbouwfaculteit uitgebreid met Blok B, vooral ten behoeve van de opleiding van ingenieurs voor de scheikunde en de landbouwindustrieën. In de Sint-Pietersnieuwstraat moet de Stedelijke Technische School voor Jongelingen plaats maken voor een uitbreiding van het rectoraat.

Marie Huyghe and Julie Vanden Bussche, Campus and the city. De ruimtelijke ontwikkeling van de universiteit als stedelijk orgaan, Gent, 2009, (onuitgegeven masterscriptie).

Bekijk deze tijdlijn op groter formaat.