1949 Slag om het Gravensteen

Op 16 november 1949 verschansen 138 studenten (onder wie één meisje) zich in het Gentse Gravensteen. De kantelen worden behangen met ludieke studentenslogans terwijl politie en brandweer getrakteerd worden op overrijp fruit en rookbommen. Het studentikoze geweld kan door de ordediensten slechts met de grootste moeite worden bedwongen. De studentengrap is voorpaginanieuws in de internationale pers. Tot op vandaag wordt de Slag om het Gravensteen herdacht met een cantuslied en de jaarlijkse Gravensteenstoet van het Seniorenkonvent.

Naar:

Elienne Langendries en Anne-Marie Simon-Vandermeersch, 175 jaar Universiteit Gent – Ghent University 1817-1992, Gent, 1992.

Anne-Marie Van der Meersch en Elienne Langendries, 50 jaar Gravensteenfeesten. Lustrumuitgave ter gelegenheid van 50 jaar gravensteenfeesten, Gent, 1999.

Herinneringen

Bezetting van het Gravensteen

"Een van de weinige vrouwelijke studenten die deelnam aan de bezetting van het Gravensteen was Monique Bouckaert, mijn tante, dochter van de toekomstige rector Jean-Jacques Bouckaert."

Bruno Vandekerckhove, neef van Monique Bouckaert en kleinzoon van J.J. Bouckaert.

18 november 2020