1974 Eerste Internationaal Filmgebeuren

In januari 1974 is Studio Skoop samen met de Universitaire Filmklub (UFK) de initiatiefnemer voor het Eerste Internationaal Filmgebeuren van Gent. Deze kleinschalige filmmanifestatie groeit uit tot het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen, het Film Fest Gent, dat in 2013 zijn veertigste editie vierde.

Eerste Internationaal Filmgebeuren, 1974

De UFK is opgericht in 1949 en heeft samen met Film Plateau (°1991) vormgegeven aan een cinefiele cultuur die enkel in een universiteitsstad tot ontwikkeling kan komen. In het creatieve milieu van de universiteit kan de alternatieve cinema en arthousefilm gedijen; studenten en professoren vormen een kritisch kijkpubliek, waarvan zeker de eersten tijd in overvloed hebben.

Bij gelegenheid van het Filmfestival brengt UGentMemorie een galerij van legendarische UFK-filmaffiches, die bewaard worden in de Universiteitsbibliotheek. Een kleine hulde aan de universitaire wortels van dit wereldevenement. Klik rechts op de beelden, veel kijkplezier!