2004 Participatiedecreet

In 2004 regelt het Participatiedecreet van de Vlaamse overheid de studenten- en ouderparticipatie in het Vlaamse onderwijs. Het verplicht de UGent studenten inspraak te geven in haar beleid en hen mee te laten zetelen in zowat alle advies- en bestuursorganen. Het Participatiedecreet is de aanleiding om de Gentse Studentenraad uit 1985 herop te richten: niet langer als een koepel voor alle konventen, maar als een adviesorgaan dat optreedt als een spreekbuis voor de wensen en klachten van de Gentse studenten. In de GSR zetelen alle verkozen studentenvertegenwoordigers van de UGent. Verder is de GSR vooral bekend om verscheidene eigen projecten, zoals de jaarlijkse prijsuitreiking van de Wijste Prof, het boekje Gent Verkend en de Student Kick-off.

Rebecca Castermans
Masterstudent geschiedenis 2009-2010
2 september 2010

Castermans, Rebecca. "2004 Participatiedecreet." UGentMemorie. Laatst gewijzigd 02.09.2010.
www.UGentMemorie.be/gebeurtenis/2004-participatiedecreet.

Gentse Studentenraad
Dienst Studentenactiviteiten
Wim Van Lanker, ‘De student wordt almaar mondiger.’ in: Schamper, 2006, 443, LINK.
Hanne Demol, ‘Onze lieve studentenvertegenwoordigers’. in: Schamper, 2008, 461, LINK.